PERSBERICHT
  Hoofddorp, 9 mei 2017
   
   
   
   

Miljoenen doe-het-zelf-klussers in ons land

Even een muur schilderen, de goot repareren of een schutting plaatsen. Ruim 90 procent van de Nederlanders klust in en om het eigen huis. De helft doet dat zelfs heel vaak. En we vinden onszelf daarin best goed. Ruim 60 procent van de Nederlanders beoordeelt z’n eigen klusvaardigheden met een 7 of hoger.

Dat blijkt allemaal uit onderzoek onder ruim 2400 mensen dat is uitgevoerd in opdracht van vergelijkingssite Kieskeurig.nl in samenwerking met Doe-het-zelf magazine. Om te kunnen doe-het-zelven hebben al die miljoenen klussers in ons land natuurlijk gereedschap nodig. Voor het aanschaffen van elektrische doe-het-zelfproducten checkt de meerheid eerst een review op internet. Zo zien zij in één oogopslag wat de ervaringen zijn van andere klussers. “Voor ruim 60 procent van de ondervraagden spelen productervaringen van andere gebruikers een heel belangrijke rol in de afweging tijdens het aankoopproces”, aldus Janneke ten Dam, Manager Marketing en Content bij Kieskeurig.nl.

Online stuk goedkoper
In de zoektocht naar het juiste gereedschap spelen zowel de website van de fabrikant (20 procent) als de fysieke winkel (19 procent) een rol van betekenis. Op de vraag wat de belangrijkste reden is om een doe-het-zelfproduct online te kopen, springt één antwoord er met kop en schouders bovenuit: de prijs. Ruim 40 procent van de ondervraagden is ervan overtuigd dat gereedschap via internet goedkoper is. Zo’n 18 procent noemt de mogelijkheid om klusspullen met elkaar te vergelijken als belangrijkste drijfveer om via internet te bestellen. De accuboormachine is met afstand overigens het meest populaire apparaat voor de Nederlandse klusser. Bijna 63 procent van de ondervraagden zegt dit stuk gereedschap het vaakst te gebruiken bij klussen in en rondom het huis.

Liever niet met mijn partner
Ruim 16 procent van de doe-het-zelvers klust liever niet met zijn of haar partner. Dan toch liever een plafond sauzen of muurtje behangen met de eigen vader of moeder, een broer of goede vriend. Zo zou de partner niet over de juiste capaciteiten beschikken of heeft die in de ogen van de meeste doe-het-zelvers teveel commentaar. Over de eigen klusvaardigheden zijn Nederlanders overigens een stuk positiever. Ruim 60 procent geeft zichzelf een 7 of hoger. “Toch ervaren we ook regelmatig tegenslagen tijdens het klussen”, vertelt Ten Dam. “Bijna 10 procent is wel eens geblesseerd geraakt, 17 procent heeft wel eens flink geblunderd en een derde van de doe-het-zelvers ergert zich soms kapot als het niet gaat zoals gehoopt.”

Klustrends
Klustrends zijn er dit jaar ook weer. Volgens Lisette Biesenbeek van Doe-het-zelf Magazine besteden doe-het-zelvers vooral veel aandacht aan de tuin. “Buiten is het nieuwe binnen. Steeds meer mensen breiden hun woonruimte uit naar buiten en richten hun tuin in als een soort tweede woonkamer of keuken. Wat je steeds vaker ziet is dat mensen overkappingen bouwen en een loungeset, buitenkeuken of tuinhaard maken om in het voorjaar en de zomer lekker lang buiten te kunnen vertoeven met familie en vrienden. In ons magazine bieden we Nederlanderse doe-het-zelvers daarvoor de juiste inspiratie.”

Download highres afbeelding

Noot voor de redactie / niet voor publicatie:
Deze persinformatie wordt u namens Kieskeurig.nl toegezonden. Neem voor meer informatie en/of interview aanvragen contact op met:

Contactpersoon: Janneke ten Dam, Manager Content & Marketing Kieskeurig.nl

Telefoon: +31 88 751 83 47
Mobiel: +31 6 52 64 35 93
E-mail: janneke.tendam@kieskeurig.nl


Over Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Kijk voor meer informatie op kieskeurig.nl
 
Facebook: facebook.com/Kieskeurig.nl
Twitter: @kieskeurig_nl



Klik hier als u onze persberichten niet meer wilt ontvangen.