ONDERZOEK
  Hoofddorp, 17 maart 2017
   
   
   
         
   

We kunnen geen week zonder stofzuiger
Online oriëntatie belangrijk bij aankoop

Online oriëntatie is belangrijk bij aankoop van een huishoudelijk apparaat. Dat blijkt uit onderzoek dat de productvergelijker Kieskeurig.nl onder bijna 6000 huishoudens liet verrichten naar het aankoopgedrag van Nederlanders van hun huishoudelijke apparatuur. Ook geeft het onderzoek verrassende inzichten in onze houding ten opzichte van schoonmaakklussen. Zo zegt slechts 28 procent van de ondervraagden schoonmaken wel een leuk klusje te vinden en 54 procent vindt schoonmaken duidelijk niet leuk.

Aan strijken, ramen lappen en het schoonmaken van badkamer en toilet hebben we de grootste hekel. Strijken en ramenlappen maken we vaak zelfs niet eens af. Opruimen en stofzuigen vinden de meeste Nederlanders het minst vervelend. Opvallend is dat meer dan de helft (55%) aangeeft dat de  partner meer zou moeten doen in het huishouden. Grote onenigheid over het huishouden hebben de meeste stellen echter niet. Indien er onenigheid is,  gaat het meestal over de taakverdeling en de schoonmaakfrequentie.

Geen week zonder stofzuiger
Vrijwel iedereen heeft een stofzuiger, wasmachine en strijkijzer in huis. Driekwart van de huishoudens beschikt bovendien over een vaatwasmachine en/of een wasdroger. En we kunnen slecht zonder: als ze kapot gaan, worden vooral stofzuigers, wasmachines en strijkijzers binnen een week vervangen. Over wasdrogers en vaatwasmachines denken we iets langer na.

Online kijken, offline kopen
Bij de aanschaf van een nieuw apparaat oriënteert Nederland zich vooral online. Bij stofzuigers en wasmachines is dat maar liefst driekwart van de respondenten. Voor drogers, vaatwasmachines en strijkijzers gaat twee-derde van de respondenten het web op. Wat we dan zoeken? We hechten vooral veel waarde aan gebruikerservaringen, blijkt uit het onderzoek. “Bij wasmachines noemt 45 procent van de respondenten reviews belangrijk, en 33 procent zelfs zeer belangrijk. Stofzuigers laten ongeveer dezelfde cijfers zien. Vrouwen kruisen bovendien vaker ‘zeer belangrijk’ aan dan mannen”, aldus Janneke ten Dam, Manager Content en Marketing van Kieskeurig.nl.

Geluidsniveau belangrijk

Verder let Nederland vooral op het geluidsniveau van wasmachine, vaatwasser en stofzuiger. Een derde van de respondenten vindt de ‘stille’ stofzuiger zelfs de belangrijkste innovatie. Bij wasmachines kijken we vooral naar het vulgewicht, de prijs, de energieklasse en de centrifugesnelheid. Design en merk spelen een minder belangrijke rol.
Ook bij vaatwassers en stofzuigers is het merk ondergeschikt aan de andere eigenschappen. Bij vaatwassers vinden we behalve het geluidsniveau vooral het energielabel belangrijk. Bij stofzuigers gaat het vooral om de combinatie van zuigkracht en het geluidsniveau. Ook het gewicht en de snoerlengte zijn hier belangrijke overwegingen.

Overige bevindingen:

  • De meeste huishoudens beschikken over 1 of zelfs 2 stofzuigers. Daarvan heeft 54% een stofzak.
  • 62 procent heeft geen vaste dag voor het huishouden. Diegenen die dat wel hebben, doen het huishouden op maandag, net zoals in 2016.
  • Het merendeel van de respondenten geeft aan samen met de partner te bepalen welk huishoudelijk apparaat er wordt gekocht.

Bekijk hier de volledige infographic


Noot van de redactie / niet ter publicatie:
Deze persinformatie wordt u namens Kieskeurig.nl toegezonden. Neem voor meer informatie en/of interview aanvragen contact op met:

Contactpersoon: Janneke ten Dam, Manager Content & Marketing Kieskeurig.nl

Telefoon: +31 88 751 83 47
Mobiel: +31 6 52 64 35 93
E-mail: janneke.tendam@kieskeurig.nl


Onderzoek

Het onderzoek is geïnitieerd door Kieskeurig.nl. Aan het onderzoek hebben 5992 respondenten deelgenomen.

Over Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Kijk voor meer informatie op kieskeurig.nl
 
Facebook: facebook.com/Kieskeurig.nl
Twitter: @kieskeurig_nl



Klik hier als u onze persberichten niet meer wilt ontvangen.